Ludwiku, do rondla

Można by było sądzić, że hasło to powinno się kojarzyć tylko z popularnym płynem do mycia naczyń. Początki tego hasła mają inne korzenie sięgające roku 1959.  Po przygotowaniach radiowych zachęcających słuchaczy do udziału, zorganizowano konkurs umiejętności praktycznych w sali Turkusowej warszawskiego   „ Grand Hotelu ”, wyłącznie dla męskiej populacji i ocenianej przez jury wyłącznie w żeńskim składzie. Panowie a także młodzież męska musieli wykazywać się umiejętnościami godnymi zajęć przeznaczonymi dla gospodyń domowych. Ten swoisty  „reality show” jakże był odskocznią od siermiężnego socjalizmu z hasłami o wielkich budowach, planach ideowych i rozrywce na poziomie barów z klimatem „ sety i ogóra”.

 Przebieg rywalizacji.

Ostatnie sekundy pojedynku na żelazka między redaktorami Kazimierzem Wolffem ( po lewej ) i Anatolem Potemkowskim.

Foto: W. Prażuch „ŚWIAT” 1959 r.

Przed oceną.

Wolff dumny z ukończonego dzieła.

Foto: W. Prażuch „ŚWIAT” 1959 r.

Młodzież w akcji.

Mały ” Ludwik” boryka się z koszulą.

Foto: W. Prażuch „ŚWIAT” 1959 r.

Jury podczas narady.

Panie w jury – to najlepsze znawczynie przedmiotów garderobiano – kuchennych

Foto: W. Prażuch „ŚWIAT” 1959 r.

Mamy króla !

Tak obwołano Potemkowskiego ” Królem Ludwików „

Foto: W. Prażuch „ŚWIAT” 1959 r.

  Późniejsza gwiazda telewizji red. Czesław Nowicki popularny „Wicherek ” , także uczestnik rywalizacji.

Foto: W. Prażuch „ŚWIAT” 1959 r.

Przebieg tej niecodziennej męskiej rywalizacji bardziej można wywnioskować z reportażu fotograficznego niż z relacji prasowej. Na chwilę obecną brak dalszych danych o kontynuacji tegoż konkursu.

Drugim chronologicznie wykorzystaniem hasła było polskie tłumaczenie tytułu jugosłowiańskiej komedii wyświetlanej w polskich kinach w roku 1964. Twórcą plakatu reklamującego komedię był Jerzy Flisak autor słynnych historii o krasnoludkach.

gapla.fn.org.pl

Hasło „ Ludwiku, do rondla ” większą medialną karierę robi w końcówce lat sześćdziesiąty ub. wieku, w momencie przeprowadzenia kampanii reklamowej nowego płynu do naczyń , która miała przełamać stereotyp na temat podziału ról w gospodarstwie domowym. Powodzenie hasła skutecznie spopularyzował wprowadzony w 1964 r. ub. produkt (patent w 1965 r. ) , który mimo  zmian właściwościowych przetrwał do dziś.

vintagedesignblog.com

Źródło: Tygodnik ” ŚWIAT” 1959 arch. własne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *