Kobiece kreacje – szkice

MODELE FIRMY G. ZMIGRYDER

 

 

Firma p. Zmigrydera jest w Warszawie szeroko znana. Jego kreacje toaletowe mają ustaloną opinię. Nieomal wszystkie wybitne artystki teatralne ubierają się w jego magazynie. Każda większa premiera, czy to w teatrze Polskim, czy Małym, jest rewją najmodniejszych pomysłów, jest „ostatnim krzykiem” mody.

 

Czarna aksamitna spódniczka, żakiet z czarnego matelasse przybrany futrem

Trzeba przytem dodać, że w dodać, że w modelach p. Zmigrydera tkwi pewna indywidualność, pewna odrębność, której nie spotyka się w innych magazynach, traktując swe zadania bardziej elektycznie. P. Gustaw Zmigryder chce być artystą w swoim fachu i to artystą o programie własnym.

 

Nowy model z matelasse i małpiego futra

Jakie horoskopy stawia p. Zmigyder na najbliższy sezon ? Wielkich zmian, w kroju sukien niema. Robe-chemise zawsze się utrzymuje, ale fantazja dobrego krawca wprowadza rozmaite odmiany, drapowane tuniki, szarfy, nierówną długość z tyłu, lub z boków. Suknie sa neco dłuższe, sięgają poniżej kostek. O ile linje w sukienkach są proste i skromne, o tyle sa modne w tym roku materiały bogate; Crepe romain , fulgurante, cioqui, lamy srebne, koronki farbowane w kolorze sukni. Ubrania z dżetów, z pereł w rozmaitych kolorach, z kaboszonów. Bardzo modne są przybrania z futra małpiego, o długim, czarnym włosie. Pióra strusie również są używane jako przybranie do sukien wieczorowych.

 

Kostium z czarnej dvetine, przybrany futrem

Widziałem w pracowni p. Zmigrydera kilka ślicznych modeli sukien wieczorowych. Suknia czarna z crepe romain, zahaftowana dżetami. Suknia czarna z cioqui, naszywana czerwonemi kab szonami. Suknia ze srebrnych koronek, przód z jasno-popielatego jedwabiu fulgurante, robiącego wrażenie srebrnej lamy.

 

Nowy model z matelasse i małpiego futra

Widziałem w pracowni p. Zmigrydera kilka ślicznych modeli sukien wieczorowych. Suknia czarna z crepe romain, zahaftowana dżetami. Suknia czarna z cioqui, naszywana czerwonemi kab szonami. Suknia ze srebrnych koronek, przód z jasno-popielatego jedwabiu fulgurante, robiącego wrażenie srebrnej lamy.

 

Żakiet z matelasse ubrany małpim futrem

Zapytałem o kostiumy spacerowe, ten najwytworniejszy strój szykownej kobiety na ulicę, który u nas coraz bardziej zanika, wypierany przez palfoty. – Kostiumy w Paryżu, objaśnił mnie p. Zmigryder, są zawsze najbardziej noszone. Spódniczki utrzymują się wąskie i krótkie, powyżej kostek.

 

Żakiet z matelasse

Wielka rozmaitość w kroju żakietów, które są modne zarówno długie, jak krótkie – vestes; przeważnie jednak – wolne, saczki. Najmodniejsze futra do przybrania kostjumów i palt są; małpy o długim włosie, szopy i foki – loutre.

Tekst autorstwa E. Tensel pochodzi z tygodnika Świat z 1922 roku. Pisownia i stylistyka oryginalna.

Patrzą na dzisiejszą modę i zawartą w niej stylistykę, można odnieść wrażenie o powracającej modzie, nawet tej z przed stu lat. Dzisiejsi projektanci wzorując się na modzie praktycznie z przed wieku, dodają nowe wzorce, bardziej przystosowując ją do wymogów współczesnego klienta. Sylwia

 

Palto z oclaur de laine, koloru taupe, przybrane fokami

Kostium z granatowego szewlotu stebnowany szarym jedwabiem i przybranym szarymi barankami.

Kostium z piaskowego retine, przybranymi czarnymi małpami.

 

Kostium z granatowego szewiotu. Kołnierz szalowy i mufka z futra.

Szlachetne futra, jedynie dawniej noszone przez szanującą się damę, coraz bardziej znikają z widowni. Nawet w krajach z dobrą walutą interesa nie idą tak świetnie, by móc sobie pozwolić na oryginalny płaszcz z baranów lub berltszwanców, prawdziwych fok lub nurków.

 

Kostium z czarnego sukna. Długi żakiet, kołnierz szalowy i szerokie mankiety futrzane

Etole z gronostajów, nurków i kun, widoczne tu i ówdzie, to zbytki lepszych czasów, a ceny na tegorocznym jarmarku w Lipsku, obliczane tylko we wszechwładnym dolarze, dowodziły, że szlachetne futra popłyną drogą, którą już odbyło wiele sreber i antyków i przeniosą się do kraju mlekiem, miodem i dolarami płynącego. A przecie moda teraźniejsza jak najwięcej futer przepisuje, by się z niemi nie rozstawać wcale, podzieliła sobie futra na „zimowe” i „letnie”, które stroiły najpowiewniejsze szaty, najlżejsze koronkowe i jedwabne cape. Z prawdziwych futer wszechwładnie panują skanki (skunks), farbowane i naturalne, szary baranek, małpie, sztywne jak frenzla wiszące futro  i nowe zjawisko, gazela, łagodnej sarniej barwy, o srebrzystym, jedwabnym połysku. Modne są źrebaki  a przedewszystkim koty i króliki. Nawet sportowe żakiety z czarnych żółto nakrapianych dzikich kotów i prążkowanych Angora, imitowane są z zajęczych skórek, na których wymalowano wzór. Królik – to futro uniwersalne; foki i bobry, chinchilla i gronostaje, niebieskie lisy etc, to wszystko dziś fabrykuje się ze skórek królika, którego racjonalna hodowla znakomicie się opłaca. Wszystkie prawie kostjumy obramowane i przybrane są bogato futrem, podbite są tak modne dziś krótkie żakieciki. Małpie futro okala szyję powiewnych „kap” z krepy i jedwabiu, a dla kontrastu cieniutkie jedwabne peleryny podbite są całe futrem. Wobec tego bogatego obramowania, niezbędny dotychczas lis schodzi na drugi plan i przybiera raczej wieczorową lub teatralną tualetę, lub w chłodne dnie letnie zdobi szyję.

 

 

Szlafrok z miękkiej wełny, kołnierz, mankiety i pas, zakończony czarną wypustką

Miejsce miękkich etoli futrzanych zajął już od roku szal i wielka chustka, która jeszcze bardziej do malowniczych teraźniejszych tualet się nadaje. Do najbardziej cenionych skarbów należą odziedziczone szale kaszmirskie, wielkie haftowane krepdeszynowe chusty, Chantilly peleryny, ale i sprowadzone z Japonji lub z innych krajów wschodnich, bogato haftowane o długich frenzlach okrycia; wyroby przemysłowo-artystycznych atellers są bardzo poszukiwane. Im większa taka chusta, tem korzystniej daje się udrapować.

 

Bluzka skromna

 

Suknia z zielonego ninon. Rękawy ze srebnej lamy. Przybrana srebnymi koronkami

Niesmaczny jest nowy rodzaj, wystawiony onegdaj w jednym z pierwszorzędnych magazynów; wielka czarna jedwabna płachta, obramowana srebrną frenzelą. Gout morbide raczej całun niż okrycie. Dla podlotków i panienek stosowane są wesołe chłopskie jedwabne i cienkie kaszmirowe chusty w kwiaty. Odrodzenie koronki, zapoczątkowe w zeszłym roku, coraz bardziej kwitnie, z szuflad i puzderek powyciągano koronkowe wachlarze, szale zdobią suknie wieczorowe, a kawały prawdziwej weneckiej koronki nadają się gieski i berty, znów w modę wchodzące. Ze starych szali powstają przy dodatkach kwiatów, futra, frenzli lub chwastów zachwycające płaszcze wieczorowe. Nowością jest wełniana koronka w czarnym i białym kolorze, zdobiąca kapelusze i suknie. Gładki filcowy kapelusz jako jedyne przybranie ma kawał czarnej Chantilly, zręcznie na kształt welona upiętej.

 

Suknia wizytowa i cape z atlasu koloru orchidei i błyszczącej koronki

 

Suknia ślubna z crepe romain, przybrana koronkami

 

Suknia z różowego chiffon, tkanego srebrem

 

 

Suknia z jedwabiu creme. Stanik drapowany. Ubrana frendzlą z dżetu i niebieskich pereł

 

Suknia z żółtego crepe romain z koronkami tego samego koloru. Pasek z pereł bursztynowych

 

Suknia z crepe de china brązowego koloru. Szeroki drapowany pas, zakończony dużą różą. Duże motywy haftowane

Kto w swojem posiadaniu ma prawdziwe koronki, bez względu na to, czy to blondy czy weneckie pointy brukselskie czy Chantilly falbany, ma skarb, z którego najskromniejszej tualecie nadać może cechy skończonej elegancji. Trochę pomysłowości i dobrego gustu posiada przecież każda z pań, która do wyglądu starannego przywiązuje wagę.

Tekst autorstwa tajemniczej Lucy pochodzi z tygodnika Świat z 1922 roku. Pisownia i stylistyka oryginalna.

Następny  przykład odradzającej się koronki w różnych kolorach i stylizacji. Sylwia

Suknia z granatowego szewiontu. Ubrana stębnówką. Pasek biały skórzany. Wysoki kołnierz linon. Czarna krawatka.

 

Suknia z jasno-niebieskiego jedwabiu, lekko drapowana. Przybranie z rulonów z futra

 

Suknia czarna aksamitna. Przód krótszy. Ubranie z futra i taśmy.

 

Palto z angielskiego materiały. Kołnierz, mankiety i obszycie u dołu z futra szopowego

 

Okrycie z czarnego crepe marocain, futro małpie

 

Palto z angielskiego materiału, przybrane szopami

 

Czarna aksamitna peleryna przybrana futrem

 

Okrycie z matelasse. Kołnierz z futra fokowego

 

Palto z granatowego bostonu, przybranie z futra loutre

 

Nocna koszula z krepy w kwiaty

Żółty negliż frenzlą z ratine

 

Szlafrok z białej miękkiej wełny. Przybranie z zębów obhaftowanych

Szlafrok z granatowego diagenaleu. Kołnierz, makiety i pasek z białej piki.

Cechą prawdziwe wykwintnej kobiety jest dbałość o bieliznę. – Lubię suknie skromne, mówiła mi jedna sliczna i szykowna kobieta; mój zbytek, to bielizna! Dobry smak w bieliźnie objawia się przedewszystkim w doborze materiału. Crepe de chine w jasnych kolorach bardzo jest używany na zbytkową bieliznę, choć biały batyst najbardziej jest noszony. Koronki tylko wtedy są piękne, gdy są w dobrym gatunku; skromniejszą bieliznę można bardzo ładnie wykończyć ręcznemi mereżkami. Co się tyczy kroju, to obok koszul i krótkich szerokich majteczek, zawsze bardzo są noszone „kombinacje”, szczególności do sukien wieczorowych.

Tekst zaczerpnięty z tygodnika Świat z 1922 roku. Pisownia i stylistyka oryginalna.

 

Bluzki

 

Bluzki

 

Bluzka skromna

 

 

Modne spódniczki

 

Modne szale